120 km per uur: meer dan voldoende


Op een groot aantal trajecten op snelwegen mag inmiddels 130 km per uur gereden worden. Ook op de A28 van Meppel tot aan knooppunt Hoogeveen, en verderop van de afslag Pesse tot aan Groningen, op de A37 van Hoogeveen tot aan Klazienaveen, en op de A32 voorbij Meppel tot aan Leeuwarden. Zelfs rond Assen wordt de snelheid niet aangepast. Drenthe heeft daarmee vele kilometers aan 130-trajecten.

Er zijn echter hele goede redenen om dit niet te willen.

Een Volkskrant-analyse van cijfers, die het Ministerie van Infrastructuur naar de Tweede Kamer stuurde, leidt tot het beeld, dat de verkeersveiligheid sterk negatief beïnvloed wordt door de snelheidsverhoging. Op 130 km wegen is het aantal verkeersdoden in 2015 verdrievoudigd. Er zijn niet per se meer ongevallen, maar wel meer ongevallen met ernstige of zelfs dodelijke afloop. De Delftse hoogleraar Van Wee vindt de kans dat dat op toeval berust "erg klein". Uit eerder onderzoek was al naar voren gekomen, dat het verkeersrisico meer dan evenredig toeneemt bij elke snelheidsverhoging.

Daarnaast zijn er


Michiel van de Kasteelen

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon